lördag 2 oktober 2010

Massage kurs forts.

Idag gick jag och Perla en heldagskurs hos Hund i Harmoni i Kungsbacka.
Det var en givande dag för både mig och hunden. Vi var bara tre stycken och som tur var det bara tikar närvarande så vi kunde delta  eftersom Perla löper.
Först fick vi en historik om hundmassage och sedan  så fortsatte Anna att prata om nyttan med massagen. Efter en kort rastning av vovvarna så blev det praktisk övning på våra hundar och vad man skulle göra och känna efter. Perla hade svårt för att koppla av gå ner i viloläge men såsmåningom så lyckades vi riktigt bra. Men så fort jag slutade med massagen eller att klappa så flög hon upp som en stålfjäder och så fick jag lägga ner henne på golvet igen på den sidan jag höll på med. Så småningom kunde jag tydligt se när hon tyckte något var obehagligt eller skönt.

En 45 min lunchrast och sen så fortsatte vi med ytterligare teori för nu var ju hundarna färdigmasserade och strechade.

Vi arbetade på golvet med våra hundar men jag måste nog påstå att det är bekvämare att ha henne på trimbordet när jag masserar henne istället för på golvet. Jag kan dessutom tänka mig att sitta i soffan korta stunder och ha en "gosestund" där med lite massage i all enkelhet.

Och eftersom vi bara var tre stycken så blev vi klara lite fortare än vad det var beräknat till. Perla var trött och jag har fått ett kompendium att läsa igenom och kolla på när jag masserar "Perlisen".



Och ja, jag kommer att fortsätta massera Perla för hon har ett stelt muskelområde runt höften/ ryggen som behöver åtgärdas. Dessutom så ska hon få börja simma för att få upp "rätt" styrka i sitt bakparti. I kombination med massage så ska vi snart få ordning på hennes lite krumma rygg. (Hopdragna muskler)

Så har ni möjlighet så anmäl er hos någon som lär ut hundmassage för hemmabruk. Det är en otroligt skön stund för både matte och vovve!

//Tjingeling

1 kommentar:

Katarina sa...

Det är säkert jättebra med hundmassage - ger nog mängder av endorfiner till både matte och hund.