lördag 4 december 2010

Synfel?

Har ju som en del vet via denna blogg fått en systemkamera i födelsedagspresent och en fotokurs. Kursen var jättebra men för svår för mig med min nya kamera som jag inte var bekant med. Men iallafall, där fick vi testa en massa olika saker med kameran och inställningar.
Och nu till mitt problem ......
Jag har inte kunnat få en bra skärpa på mina kort jag har tagit. Jo, ibland har de varit kanonfina när jag har fått ordentligt med tid att ställa in skärpan men hur ofta har man det? Det har nästan blivit så att jag har ångrat mitt önskan. Men så för ett tag sedan så träffade jag min granne som också hade en Nikon och hon sa att hoon hade autofokus på sin.
Vaddå, autofokus???? Finns det på kameran?
Hem och kolla, ingen AF knapp någonstans :(  Alltså en superbra kamera som tar kanonfina kort och jag som har svårt att få till en bra skärpa delvis pgr av mitt stora synfel och glasögon som inte alltid är så bra. Kameran lades åt sidan igen! Tur att jag då hade köpt en liten kompakt som fungerar alldeles ypperligt men surt var det iallafall.

MEN så i morse så tittade jag igen på kameran och objektivet och vad ser jag?

Jo.....en knapp som den nedan. Så nu ändrade jag den till ett A och vips så finns det ett autofokus på kameran. Alltså har jag ändrat till manuell inställning på kursen och glömt av att jag hade gjort detta i all information som jag fick då. Nu kan jag äntligen använda den som jag vill utan att beskymra mig för att få suddiga bilder pgr av synfel !!!! Tänk vad en liten knapp kan förändra ens bild :D














Tjingeling!