fredag 22 juli 2011

Perla's stress

Att Perla är en hund med låg stressnivå tror jag att jag har skrivit om tidigare men nu med Chelsea i huset så märks det så otroligt mycket.
Som nu när vi är ute och reser och det inte är de vanliga promenadvägarna.
Hon drar så att hon nästan tuppar av av syrebrist. Det är något som jag har jobbat så mycket med men som inte jag har fått bukt med, tyvärr.
Idag har vi varit iväg och tittat på när de slussar vid Sjötorp och då har hon dragit så att hon blev helt mörkt lila på tungan! Inte bra, så det slutade med att min make bar henne för att hon skulle stressa av och inte dra så mot alla änder som fanns där.
Det tog en stund och hon sprattlade vilt för att komma loss och fortsätta att dra, men se det fick hon inte! Tungan återtog sin färg efter en stund och strax efteråt så var vi vid bilen så hon fick hoppa in och ta det lugnt tills vi åkte till nästa ställe för att fika. Då upprepades samma beteende igen. Sitter vi stilla så går hon snabbt ner ivarv och kan koppla av hjälpligt men rör vi på oss så är det kört:(

Bäst mår hon när vi är i husvagnen båda två och det inte händer något, då kan hon vara helt avslappnad och bara ta det lugnt. Och helst ska jag inte röra mig heller utan sitta i en stol stilla.

Jag lider så med henne och undrar hur man ska kunna hjälpa henne att inte stressa så. För att ha en hund som drar så att hon får syrebrist känns inte aå bra!

Annars så går det kanonfint med vovvarna i vagnen. Visst så har väl Perla flugit på Chelsea emellanåt men det har varit något i matväg som vi tappat eller så.
Fast Chelsea tycker att det är lite läskigt att gå in i vagnen så vi brukar få lyfta in henne.

Tjingeling tills nästa gång!!

4 kommentarer:

Eva sa...

Men stackars er!
Har du prövat med sele? Eller det har hon kanske redan? Tänker bara hon kanske blir än värre om hon inte får luft.
Man skulle ju hoppas att hon kunde kika på Chelsea och se att hon är lugn...
Har tack och lov sluppit problemet så tyvärr har jag inga råd.
PUSSA till båda!

Emma o Malte sa...

Känner så väl igen Perlas beteende! Vår cocker Ozzy var precis likadan, och ibland fortfarande. Han drog så mycket så att han nästan svimmade ibland eller blev alldeles lila på tungan, vilket var väldigt otäckt.. Men det har gått över med åldern, trots att han bara är 3 år gammal.
Jag tänker som Eva, du har inte provat sele? Har läst i många bloggar att det har positiv effekt.
Hoppas det löser sig!

Hälsningar Emma

Ps. Jag tycker din blogg är jätte fin!

Grabbarna boys sa...

Med våra grabbar har vi inte detta problem alls, men när Athos fanns så upplevde vi ungefär detsamma med honom.
Det är verkligen jobbigt och jag förstår att ni jobbat med henne. vi försökte nästan i sju år med Athos med ibland bra resultat och ibland mindre bra.
Hoppas verkligen att ni får bukt mmed detta problem, jobbigt både för henne och för er.
Vov o kram!!

Katarina sa...

Det där med att vara lättstressad känner jag så väl igen. Nanna är ju också det. Leia däremot är som en filbunke i de flesta situationer. Snacka om att vara olika!