torsdag 11 augusti 2011

Korv

Kom hem ikväll efter att ha varit hos hästen.
Möttes av två galningar i dörren och vips så fick jag SÅ dåligt samvete! Tänkte att jag måste hitta på något kul för dom.
Så snabbt in i kylen för att se om jag hade något där som jag kunde använda till spåren jag tänkte dra i trädgården. Och tur hade jag :) hittade en oöppnad falukorv. Den fick krympa med två rejäla skivor till doggsen.
Sedan leta rätt på snöre och så ut och dra först ett kort spår på framsidan ca 15m till Chelsea och så ett längre ca 25m till Perla.
Låta dom dra i 35 min och så ut med en hund i taget.
På med spårselen och först Perla som spårade SÅ bra och noggrant :) Det var länge sedan hon var ordentlig utan att stressa och virra. nosen i backen och så gick kluckandet igång på henne.
Snabbt hittade hon rätt och fick sin stora korvskiva som låg gömd under vinbärs buskarna och löven.
Nu var det långa kliv tillbaka för att stänga grinden för Perla som fick vara kvar på baksidan.

Nu var det Chelseas tur och hon var mycket undrande över vad jag ville. Men jag visade spårstarten och snart så förstod hon vad hon skulle göra. Noggrant spårade hon i 10m sedan tappade hon orken/koncentrationen och jag fick visa henne vad hon skulle göra de sista metrarna fram till korvbelöningen.
Jag blev sugen på att börja om med viltspårningen igen. Så kanske,kanske blir det spårläggning igen.

Fota är svårt att göra själv när de ska spåra samtidigt, tyvärr.

Tjingeling tingeling

4 kommentarer:

Eva sa...

"Falukorv som har sprungit över gräset??? Varför har inte VI det???" spörs det här:)
SV Visst var 80-talet bra typiskt? Egentligen inte så roligt tycker jag:)
Och vadå "doktor"? Går inte alla till veterinären???

Veronica Isaksson sa...

Hade själv tänkt dra igång med massa spår nu under hösten med Lajka. Det jag gillar med spår är att de får tänka och nosa samtidigt som de får bra motion, så det är riktigt bra aktivering för dem!

Katarina sa...

Korvspår har vi aldrig testat - tack för tipset!

PS Det där med dåligt samvete...varför har man det egentligen? Så mycket som vi gör för våra hundar och ändå gnager det ibland....

Kram!

Elon och Linus matte sa...

Det är jättekul med spår. maken kör med Elon och de ska nu börja med öppet spår och sedan ska vi försöka tävla med Elon i det. Jag tycker det är kul, fast jag inte kan gå i skogen, ser hur mycket Elon gillar det och det känns bra.