fredag 13 januari 2012

Perla och lasern.

Efter den tråkiga diagnosen som Perla har fått ang sin rygg så har jag kontaktat min hundmassör Anna på http://www.hundiharmoni.se/ .
Där var vi i eftermiddags och påbörjade hennes rehabilitering med laserbehandlingar.

Anna gick igenom hennes ryggmuskulatur och kunde otroligt snabbt känna att hon var otroligt spänd och inflamerad strax innan själva ryggskadan. Sedan hittade hon även den skadade kotan, hon rörde knappt vid den och Perla reagerade genast genom att vrida runt sitt huvud och titta på henne. Hon har tappat muskelstyrka i sina bakben framför allt i vänster bak. Efter den lätta beröringsmassagen så var det dags att ta fram lasern.

Bilden har jag lånat från Hund i harmonis hemsida
Följande text står på hemsidan ang hur det fungerar:

Laserljuset kommer ut från en så kallad prob. Man håller änden av proben mot det ställe manbehandlar. Beroende på lasertypen i fråga så tränger ljuset in mellan 1-5 cm i vävnaden. Ljuset tränger igenom såväl päls som hud. Allt efter hur djupt in problemet sitter och på hur stor yta man behandlar över så tar en behandling mellan 1-30 min.

Perla ska nu få ytterligare fyra stycken 15 min behandlingar under de närmaste veckorna. Samtidigt så äter hon Rimadyl som är inflammationshämmande och smärtstillande. På det viset så hjälper vi till att läka ryggen till ett så bra resultat som det bara går att få.
Hon kommer aldrig att bli helt bra men det ska bli så lite skada kvar som möjligt.
Jag har funderat så mycket på den här skadan för jag kan inte se vad hon gjort. Men idag påminnde Anna mig om att jag sökte henne för ca ett år sedan för samma sak. Och då läkte den ut av sig själv.

Kram,kram // Dolores

3 kommentarer:

Katarina sa...

Huvudsaken är ju att hon slipper ha ont. Kanske kan ni sedan träna upp ryggen också så att hon blir starkare.
-Håller tassarna för att det ska bli bra med söta Perla!

Eva sa...

När du säger det så... Om jag tänker lite så känner jag igen den där lite krumma ryggen från en del av mors taxar, och några har ju fått ryggproblem.
Lycka till med behandling! Och att sansa henne...
PUSS till tjejen!

cockettsriccardo sa...

Usch så tråkigt! Men samtidigt tur att du fått vetta vad det är, Hoppas det hjälper ihop med medicinen. Här där vi bor så har vetrinären här i byn Hundsim det sägs oxå vara bra för hundar med Rygg problem.

Lycka till å hoppas allt hjälper.

Mvh Towe , Ricco & Alfons