söndag 25 november 2012

Funderingar

Långt mellan gångerna det måste jag nog tillstå att det har blivit det sista.
Kollar naturligtvis in hos er för att se hur ni har det men bilder och textmässigt är det skralt med här hos mig.

Livet går sin gilla gång med arbete och fritid som inte alls är så mycket som jag skull önska att det var. Man ska kanske inte gnälla när man har ett arbete att gå till varje dag då det finns så många som inte har något. Men..... ja just det, men...jag skulle önska att jag hade kunnat arbeta lite mindre eller framför allt kortare dagar både för min egna skull och för vovvarnas.

Tänker ibland på alla våra föräldrar som har sina barn på förskolan. Eller framför allt på barnen som har så ofantligt långa arbetsdagar utan rast. Vilken arbetsgivare skulle få lov att ha anställda som aldrig får ha rast och har en sammmanlagd arbetstid på ca 50.-55 timmar i veckan.
Ser man på våra hur barn på förskolorna idag så är detta en realitet.
Visst så är det inte fullt tryck hela dagen och det finns stunder då man kan få ett knä att krypa upp i. Men det är alltid fler barn som konkurrerar om uppmärksamheten och man har ju tyvärr inte mer än två händer armar och knän även om man skulle önska att man var en bläckfisk ibland.
Som förskolepersonal så känner man sig så maktlös när man ser små barn 1-3 år som är hos oss varje dag ca 9-10 timmar ibland längre. Vi undrar hur vårt samhälle ska bli med dessa barn som får växa upp i en så konkurrensutsatt värld. Där det är viktigare att vara smal och fiit och gå på gym och ha egentid än att vara med sina barn den korta tid i livet då de är små. Den går ju så fort och kommer aldrig mer tillbaka.

Vi funderar på hur våra föräldrar ska hinna vara med sina barn när de börjar i skolan och har långa dagar på fritids sedan hem och göra läxor äta middag och så kommer det ev aktiviteter på det.
För många av våra föräldrar har så slimmade arbetsplatser så är de hemma och vabbar så måste de vobba för att inte de ska drunkna i jobb när de kommer tillbaka och få ännu längre dagar.
Hos oss har vi en familj som ska åka på semester och mamman har fått sådan ångest över att hon ska vara ledig i 2 veckor för allt arbete som väntar på henne när hon kommer tillbaka!

Jag undrar vad det är som är fel i vårt samhälle där vi jobbar mer än någonsin och alla känner sig så stressade.
Skulle önska att alla kunde få lite tid att bara vara utan en massa måsten utan bara vara här och nu.
Den dagen kommer jag att snart ta mig då jag nu känner att en rejäl förkylning är på ingång då jag har blivit smittad av några av våra alldeles för förkylda barn är hos oss istället för att vara hemma och ta det lugnt med sin förälder. Men så länge barnen inte har feber så är de hos oss vara sig dom orkar det eller ej!


 Nova är nu 5 månader och tiden går så fort och den kommer aldrig igen <3 p="p">

Med detta sura inlägg med mina funderingar så vill jag önska er en skön söndagskväll.
// Dolores

6 kommentarer:

Carina sa...

Jag kan inte annant än instämma i det du skriver. Är val av "gamla" stammen men har så svårt att förstå att när tex syskon nr 2 kommer så ska man ända lämna sin 2- åring på dagis istället för att njuta av tiden tillsammans. Valde själv att jobba kvällar och helger för att slippa lämna barnen.Inte alla som kan det men är så glad åt de åren.

Grabbarna boys sa...

Håller också med om det du skriver.
Jag har själv gjort allt för att kunna vara hemma med barnen så mycket som möjligt.
Jag har "offrat" mycket arbetstid för att branen just ska slippa de långa dagarna.
Har faktiskt än idag valt att kunna vara hemma nästan till de ska till skolan och kommer hem strax efter de har slutat sin skola trots att de är 12 o 14 år gamla!
Bland det bästa jag har gjort var att ta ett friår då det fanns och var hemma med Bella ett helt år då hon var 5-6 år gammal!!
/Patricia!

Katarina sa...

Instämmer! Det är något fundamentalt fel med det samhälle vi lever i.
Hade jag haft ett trollspö så hade jag förlängt förälddrapengen till 3 år. Önskar jag kunde trolla...

Eva sa...

Trots brist på egna telningar håller jag med!
Jag blir lite förtvivlad ibland när jag hundpromenerar förbi både dagis och skola och ffa hör volymen. Inte svårt att förstå att barnen lärt sig att för att bli hörd och uppmärksammad måste man ta i, på ett eller annat sätt.
Se'n tycker jag faktiskt att en del ligger på de vuxna själva. Visst, arbetslivet ÄR väldigt pressande numer, men det finns ändå vissa val att göra. Jag hörde nyligen några mammor i parken, barn i 3-4 års åldern. Samtliga klagade på att de inte kunde lämna bort barnen MER än tre kvällar i veckan för att hinna gym, fika med kompis, bio mm mm. Liiiiite får man kanske "offra" de åren barnen behöver en som bäst? Är det inte lite "livets gång" det? Och kanske är det inte alldeles alldeles nödvändigt med alla nya saker, resor osv? Det handlar ju ändå en del om prioriteringar.
Den där lilltjejen är så vansinnigt söt!!!

Eva sa...

SV
Jag använde faktiskt Js gamla lite trasiga overall som mönster. Sprättade isär den. Men se'n vidgade jag benen lite, för en fullpälsad amris behöver lite mer utrymme.
Jag har satt kardborrband i ryggen och tycker att det fungerar bra.
Resår i benslut. Hade en tanke på karborre där med men med erfarenhet av havanaisernas så tycker jag att det släpper för lätt och då blir det ju bara trassel:)
Om jag var du skulle jag nog fundera på gammal overall :) Om inte du har kanske ngn i bekantskapskretsen har en slängfärdig? Jag tyckte det förenklade eftersom jag ju då visste hur den passade honom. Fast å andra sidan tror jag du är duktigare än jag!
Nyfiken på ditt resultat är jag!
För med tiden kaaaaanske jag kan ha på A ibland...

Eva sa...

Förresten... Nu tänker jag för "kort"! Jag kan skicka ner min andra blå! Så kan du ha sönder den och kanske förhoppningsvis använda.
Skriv på evahulten@gmail.com om du vill.