tisdag 27 juli 2010

Nybadade och trimmade

Äntligen så är jag färdig med båda hundarna. De är badade och fönade samt tovutredda.

Perla badades och fönades igår morse samt genomborstades ordentligt.
Nicole fick sin omgång imorse. Det tar sin stund att bada och föna de ordenligt torra samt reda ut alla tovor som Nicole får i sin päls. Men det får väl jag skylla mig själv för.  Att borsta Nicole är väl inget som jag gör i onödan om man säger så. Hon har så enormt mycket päls så att gå igenom allt skulle ta så mycket tid och hon avskyr att stå på bordet. Dessutom så måste jag hela tiden passa henne noga för det har hänt flera ggr att hon har hoppat ner på golvet för att komma undan. Nåväl nu är hon borstad och nyklippt på tassarna samt klippt runt öronen. Nosen fick sig en liten ansning också. Hon har besvär med att pälsen växer in i ögonen och irriterar henne. Så nu kan hon se omvärlden utan problem. Hon finner sig snällt i att bli klippt med maskinen men det kan man inte säga om den andra hoppan.

Idag fortsatte jag med Perla efter Nicole. Det var dags att använda den nya klippmaskinen som jag fick införskaffa igår efter att Nicole hade puttat ner den gamla på golvet. Så nu är jag inne på min tredje maskin sedan i våras då den äldsta gav upp efter 11 år.
Men att ansa Perla är inte gjort i en handvändning. Maken till hund att stå på alla sätt utan att stå stilla vet jag inte. Det blev att som följd av detta en aning hackigt men som tur är växer pälsen ut igen. Men det blev ganska bra ändå. Den nya effileringsaxen som jag köpte i Borås är bara så bra. Min gamla var jag vansinnig på.

Nu har vi två väldoftande silkeslena hundar att ha i sängen inatt.

Inga kommentarer: