fredag 13 maj 2011

Skenvalpar

Kan hundar få valpar utan att vara dräktiga?

Jo detta vet jag att de kan få. Nicole vår gamla tik fick valpar efter varje löp och som tur var löpte hon endast en gång om året. Den dagen då "valparna" nedkom kunde hon nästan inte gå ville inte gå ut och kissa vi fick bära henne eller tvinga ut henne genom att peka och locka för hon morrade och var allmänt otrevlig just då.
Vet inte hur många gånger som vi åkte med henne till vetrinären för att vi trott att hon var sjuk eller hade skadat sig i ryggen alt. benen. Och varje gång så vart det inget annat fel än en kraftig skendräktighet. Hon hade tom så stora mjölkfyllda tuttar att alla inklusive en uppfödare trodde att hon hade blivit tjuvparad. Så vi fick göra ultraljud på henne och naturligtvis fanns det ju inget som tur var. Otaliga strumpor har blivit ömt fostrade av Nicole till fina små valpar i ca 1v sedan så hade vi lyckats få henne på andra tankar. De sista åren gav vi henne medicin mot skendräktigheten så att hon slapp allt detta jobbet.

Och vad händer nu?
Jo, nu verkar det som om Perla har fått sina "valpar" ikväll. Hon kan knappt gå uppför trappan till övervåningen absolut inte ner och när jag undersökte henne i sängen så darrar hon i baken men jag kan sträcka ut bakbenen försiktigt genom att smeka/klappa så att hon slappnar av. Hon haltar inte, hon går normalt utan smärta ser kort sagt ut som vanligt men verkar rädd om rumpan och luktar sig därbak.
Alltså är vi tillbaka i samma procedur återigen. Tidsmässigt så stämmer det med löpet och jag tror faktiskt att om hon hade blivit parad så hade de anlänt just nu idagarna.
Får naturligtvis ha koll på henne så att hon inte är skadad på riktigt men jag tror faktiskt att det är små skenvalpar som har kommit ikväll.

Min fina mage fast då fanns det valpisar
på riktigt det gör det inte nu.

Tjingeling

1 kommentar:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Oj, vad jag känner igen allt. Min dalmatinertik som vi hade i sexton år!! blev skendräktig varje gång till the bitter end. Jobbigt för henne och oss men så var det.Det krävs kärlek och tålamod.
Trevlig helg
Ulf