måndag 30 maj 2011

Var är Perla?

Vart har den lilla röda råttan tagit vägen? Ooops, grinden står på glänt!

Hmm....vad har hon fått nos på?

Ja,ja jag kommer!!! 

Matte det luktar så ofantligt gott här!!!

Perla hade fått lukt på ett par harar en bra bit bort på åkern.
Det var mycket intressant att se hur hon jobbade med sin nos. Eftersom det var så stor åker utanför huset på Österlen så fick hon söka ostört och jag kunde hela tiden se hur hon arbetade. Först så började hon nosa lite grann utanför husets grind ca 10 m sedan så sänkte hon ryggen och svansen började gå som en propeller. Hon ringade flera gånger innan hon fick fatt i spåret igen. Att hon hittade det facinerade mig för det blåste ganska så kraftigt. Jag fick syn på haren som satte av längre ca 50-75m från Perla. Hon var helt upptagen av att nosa så hon upptäckte aldrig haren. Men efter en stund kom Perla fram till det stället där haren hade legat still innan den sprang iväg. Spåret var färskt och Perla satte nu av i full karriär med nosen i backen nu var hon låångt ifrån mig nästan 150-200 m och jag kände att det var dags att ropa in henne. Och tänk hon kom meddetsamma!
Hararna satt kvar helt stilla och tittade efter Perla. Kan ju säga att de var nästan 25m framför henne när jag ropade in henne.
Vet att det är nu djuren har sin barnkammare men  det var så intressant att låta henne få jobba ostört. Och jag hoppas att ingen unge blev alltför skrämd av henne.

Tjingeling


2 kommentarer:

Eva sa...

Förstår dig! Måste ha varit jättekul att kunna se henne ostörd så där. Duktig tjej!
Förhoppningsvis låg småttingarna nå'nstans i kanten i trygghet.

Grabbarna boys sa...

Det tror vi också, att bäbisarna låg i säkerhet.
Underbart att se en cocker spåra.
Ha en fortsatt bra vecka.
Vov o kram!